Blogi 04.03.2019

Tilitoimistojen uudistumiskyvykkyys


Maailma muuttuu hurjaa vauhtia ja teknologia kehittyy koko ajan eteenpäin.

Miten taloushallinnon toimiala pysyy kehityksessä mukana? Vastaus on, että kyllä pysyy ja toimialalla toimivat tilitoimistot pärjäävät kilpailussa, jos uudistavat palvelujaan ja toimintaansa. Ei siis riitä, että jää katsomaan peräpeiliin.

Miten tilitoimistot voivat vahvistaa ja varmistaa oman uudistumiskyvykkyytensä? Jokaisen tilitoimiston on hyvä miettiä, mikä on juuri oman toimiston uudistumisen kulmakivi. Kaikilla toimistoilla on mahdollisuus tarjota sähköisiä taloushallinon palveluita ja sen vuoksi sähköinen taloushallinto ei ole enää lisäarvoa tuottava palvelu. Toisaalta reaaliaikainen taloushallinto mahdollistaa uusien palveluiden tarjoamisen asiakkaille. On hyvä lähteä miettimään uusien palveluiden tarjoamista erilaisten kysymysten kautta:

Mitä uudet palvelut voisivat olla juuri sinun tilitoimistolla?

Kuinka hyvin huollat ja johdat asiakkuuksia?

Onko osaamisvajetta uusien palveluiden kehittämiseen?

Yllä muutamia kysymyksiä, joita on hyvä pohtia ja tehdä strategisia valintoja tulevaisuutta ajatellen.
Tilitoimisto on asiakkaan kumppani, jolla on tieto reaaliaikaisesti asiakkaidensa taloudellisesta tilanteesta. On luonnollinen kehityspolku, että tilitoimistot kehittävät omia palveluitaan kohti asiakkaan liiketoiminnan kehittäjäkumppanuutta. Tilitoimistolla on mitä parhaimmat edellytykset tukea asiakkaan liiketoimintaa. Asiakkaalla on itsellään hallussa oman liiketoiminnan toimiala ja tilitoimisto tuo oman talousosaamisen. Tällä yhdistelmällä saadaan aikaan menestyvää liiketoimintaa.

Talousosaaminen on ytimessä, mutta osaamista pitää pystyä jalostamaan lisäarvoksi asiakkaalle. Raportoinnin kehittäminen ja talousviestintä ovat tärkeässä asemassa, kun luodaan lisäarvoa asiakkaalle. On tärkeää, että tilitoimisto tuottaa asiakkaille heidän liiketoimintaansa tukevaa raportointia. Pelkät raportit eivät riitä vaan tarvitaan myös hyvää ja asiantuntevaa talousviestintää. Taloudesta tulee puhua asiakkaalle heidän omalla kielellään ja tuoda asiat konkreettisesti esille.

Tarvitsemme tulevaisuudessa tilitoimistoihin laaja-alaista asiantuntijuutta. Enää ei riitä talouden ja verotuksen asiantuntijuus. Teknologinen osaaminen on myös keskiössä ja tulee olemaan entistä tärkeämmässä roolissa tulevaisuudessa. Henkilöstön on todella oltava moniosaajia. Taloushallinnon toimiala ei ole pelkkää numeroiden pyörittämistä vaan vuorovaikutustaidot ja myynnillinen ote tärkeitä taitoja, kun luodaan asiakkaille lisäarvoa.

Uudistumiskyky on elinehto tulevaisuuden tilitoimistoille. Toisaalta kun uudistuu ja pysyy kehityksessä mukana, on se myös mielenkiintoista.


Erica Svärd
Tilitalo Aaltonen Oy, hallituksen jäsen

Tyytyväiset asiakkaat

Miksi valitsisit meidät kumppaniksesi?


"Ammattitaitoista sekä erittäin ystävällistä ja ihmisläheistä palvelua."

"Pystyn vaikuttamaan ja seuraamaan asioiden kulkua reaaliajassa hyvän tiedottamisen ansiosta."

"Ikinä ei ole ollut sellaista tunnetta ettei voisi soittaa ja kysyä pienintäkin asiaa."

"Asiantunteva ja nopea palvelu. Voin suositella!"

"Hoitaa asiani niin hyvin ettei meinaa huomatakkaan."

"Homma hoituu, kaikki hyvin. Ei valittamista!"

© 2019 Tilitalo Aaltonen Oy . Kaikki oikeudet pidätetään. Jotain Rotia PRKL