fbpx

Blogikirjoitus 21.10.2020

Tilitoimiston vaihto edessä? Huomioi nämä vinkit


Usein ajatellaan, että tilitoimiston vaihtaminen on iso ja raskas prosessi. Vaihtamista pitkitetään kunnes asiat ovatkin jo todella huonolla mallilla. Jotta sinä pääsisit sujuvasti vaihtoprosessiin käsiksi, listasimme puolestasi asioita, jotka on hyvä huomioida tilitoimistoa vaihtaessa.

Yleisimmät syyt, miksi tilitoimiston vaihtoa pohditaan:

 

Tilitoimiston vaihto voi tulla kyseeseen yrityksen muuttuneen tilanteen takia. Kun yritys kasvaa ja toimintamallit muuttuvat, on hyvä tarkastella yhteistyön sujuvuutta.  Alla on listattu yleisimpiä syitä, miksi tilitoimiston vaihtamista mietitään:

  • Tilitoimiston yhteyshenkilöiden tiheä vaihtuvuus: Henkilöstön vaihtuvuus on toki ymmärrettävää, mutta ei ole kenenkään etu, että yhteyshenkilö vaihtuu ja asioiminen aloitetaan aina alusta useasti lyhyen ajan sisään.
  • Tilitoimiston hintojen korotus: Joskus hintojen nousu tuntuu kohtuuttomalta ja se laukaisee vaihtoprosessin. 
  • Tilitoimiston tekemä merkittävä virhe: Varsinkin, jos näitä sattuu usein, kannattaa harkita tilitoimiston vaihtamista.
  • Aikataululliset haasteet: Tässä on hyvä huomioida se, että aikatauluihin ja yhteistyön sujuvuuteen vaikuttavat sovitut pelisäännöt ja niiden molemminpuolinen noudattaminen.

Mitä tilitoimiston vaihtamisessa kannattaa ottaa huomioon?

 

  1. Aloita uuden tilitoimiston etsiminen hyvissä ajoin. Mieti myös, voisiko vaihto ajoittua uuden tilikauden alkuun. Vaihtaminen onnistuu myös kesken tilikauden.
  2. Varmista nykyisen sopimuksen irtisanomisaika. Yleensä sopimuksessa on 2-3 kuukauden irtisanomisaika ellei muuta ole sovittu. 
  3. Sovi aikataulutus ja vastuualueet nykyisen ja uuden toimiston kesken. Sopikaa myös, milloin uusi toimisto aloittaa tehtävässään.
  4. Selvitä, mitä järjestelmää uusi toimisto käyttää ja miten tietojen siirto hoidetaan, jos kaikki tiedot eivät ole sähköisenä. 
  5. Kerro avoimesti uudelle tilitoimistolle, mitä odotat heiltä ja mikä on ollut ongelmallista aiemman toimiston kanssa. 

Kaikkein tärkeintä on selkeä ja avoin keskusteluyhteys nykyisen ja uuden tilitoimiston välillä. Näin säästyy aikaa ja vaivaa.  Ja jos uusi tilitoimistosi haluaa tehdä sinuun vaikutuksen heti alkumetreillä, se ottaa vaihtoprojektin haltuunsa ja hoitaa sen sujuvasti maaliin. 

 


Jos tilitoimiston vaihto on ajankohtainen ja sinulla on kysyttävää siihen liittyen, kerromme mielellämme lisää.

Tyytyväiset asiakkaat

Miksi valitsisit meidät kumppaniksesi?


"Ammattitaitoista sekä erittäin ystävällistä ja ihmisläheistä palvelua."

"Pystyn vaikuttamaan ja seuraamaan asioiden kulkua reaaliajassa hyvän tiedottamisen ansiosta."

"Ikinä ei ole ollut sellaista tunnetta ettei voisi soittaa ja kysyä pienintäkin asiaa."

"Asiantunteva ja nopea palvelu. Voin suositella!"

"Hoitaa asiani niin hyvin ettei meinaa huomatakkaan."

"Homma hoituu, kaikki hyvin. Ei valittamista!"

© 2019 Tilitalo Aaltonen Oy . Kaikki oikeudet pidätetään. Jotain Rotia PRKL